Skip to navigation Skip to main content
Vliegtuig Zwitserland

Voor vakantiegangers met vliegangst is het sowieso geen pretje, maar tijdens het landen op een van deze tien gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is elke passagier zenuwachtig. Of je nu bang bent voor vliegen of niet, op sommige vliegvelden is het opstijgen of landen best even spannend. Omdat het een hele korte landingsbaan is of omdat het weer in rap tempo kan omslaan, bijvoorbeeld. Fasten your seatbelts please, dit zijn de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld. 

De gevaarlijkste vliegvelden van de wereld

Wie van reizen houdt, zal vast en zeker regelmatig in het vliegtuig stappen. Niet iedereen doet dat met liefde, overigens. Uit onderzoek is al eens gebleken dat maar liefst een op de drie Nederlanders vliegen best wel eng vindt. Bij enkelen gaat die vliegangst wel erg ver. Sommigen reizigers weigeren om te vliegen vanwege een diepgewortelde angst, al is dat eigenlijk helemaal niet terecht. Het vliegtuig is een van de meest veilige vervoersmiddelen, zeker in vergelijking met de auto, waar de kans op een ongeluk veel groter is. Een beetje vakantieganger weet: wil je op mooie (verre) plekken komen, dan zul je toch echt af en toe in een vliegtuig moeten stappen. Maar hoe veilig het vliegtuig als vervoersmiddel ook is, sommige vliegvelden zijn echter wel een beetje spannend. Bijvoorbeeld omdat het weer zomaar kan omslaan of omdat de landingsbaan extreem kort is. Dit zijn 10 van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld.

1. Tenzing-Hillary Airport in Lukla, Nepal

Dit vliegveld in Nepal wordt genoemd als een van de gevaarlijkste ter wereld. Dat heeft te maken met twee redenen. Niet alleen is de landingsbaan erg kort, ook ligt het vliegveld in de Himalaya, waardoor hier het weer vaak snel omslaat en onvoorspelbaar is. Het is een kwestie van minuten waarin het zo bewolkt kan raken, dat het zicht erg slecht wordt. Daarnaast is de start- en landingsbaan extreem: deze heeft een lengte van slechts 460 meter met aan het einde van de baan een 700 meter diepe ravijn. Het vliegveld ligt in de buurt van de regio van de Mount Everest. Veel avonturiers die in dit gebied willen rondtrekken, vliegen daarom naar Tenzing-Hillary Airport in Lukla om aan hun klim op 's werelds hoogste berg te beginnen. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Tenzing-Hillary Airport

Tenzing-Hillary Airport in Lukla staat bekend als een van 's werelds gevaarlijkste vliegvelden, voornamelijk door een combinatie van factoren die elke landing en start tot een uitdaging maken. De meest kritieke elementen zijn de extreem korte landingsbaan en de onvoorspelbare weersomstandigheden in de Himalaya. De baan is slechts 460 meter lang en loopt schuin omhoog, wat betekent dat piloten een zeer steile nadering moeten maken om op tijd tot stilstand te komen. Aan het einde van de baan bevindt zich een 700 meter diep ravijn, wat geen ruimte laat voor fouten bij de landing, en aan het andere einde een bergwand, wat de start bemoeilijkt. Het weer in de bergen kan bovendien binnen minuten omslaan van helder naar dichte bewolking of mist, wat het zicht drastisch vermindert en vliegen onmogelijk maakt.

Bijzondere feiten en historie

Dit vliegveld is vernoemd naar Sir Edmund Hillary en Tenzing Norgay, de eerste mensen die de top van de Mount Everest bereikten. Hillary speelde een cruciale rol bij de aanleg van de luchthaven in 1964. Hij liet de lokale Sherpa's helpen bij de bouw en financierde later de bestrating van de baan, waardoor het veiliger werd voor vliegtuigen. Voorheen was het een ruw grasveld. Oorspronkelijk stond het vliegveld bekend als Lukla Airport, maar in 2008 kreeg het zijn huidige naam ter ere van de twee legendarische klimmers, kort na het overlijden van Sir Edmund Hillary. Tenzing-Hillary Airport is de belangrijkste toegangspoort voor duizenden trekkers en klimmers die jaarlijks de Mount Everest-regio bezoeken, waaronder het Everest Base Camp. Vanwege de extreme omstandigheden en het cruciale belang voor de regio is vliegverkeer hier strikt gereguleerd, vaak met alleen kleine vliegtuigen en helikopters, en enkel bij daglicht en goed weer.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die naar Lukla vliegen, is de impact aanzienlijk. Ten eerste is de landing zelf een zenuwslopende maar onvergetelijke ervaring; de steile daling en de plotselinge stop op de korte baan zijn voelbaar. Ten tweede moeten reizigers rekening houden met frequente vertragingen en annuleringen als gevolg van het onvoorspelbare weer. Het is niet ongebruikelijk dat vluchten uren of zelfs dagen worden uitgesteld, wat de reisplanning aanzienlijk kan beïnvloeden. Flexibiliteit en extra dagen in de reisplanning zijn daarom essentieel. Veel reizigers kiezen ervoor om voldoende speling in hun schema in te bouwen om vertragingen op te vangen. Ondanks de uitdagingen, is de aankomst in Lukla een teken dat het avontuur in de Himalaya echt begint, en het vliegveld blijft een iconische en noodzakelijke schakel voor iedereen die de schoonheid van deze bergregio wil ervaren.

Lukla Airport in Nepal is een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld
© Unsplash, Siddharth Jadhav

2. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Caribisch Nederland

Je zou het misschien niet denken, maar Nederland heeft niet één, maar twee van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld op naam staan. Eén daarvan ligt op het eiland Saba. Hier vind je namelijk de kortste landingsbaan ter wereld! De start- en landingsbaan heeft een lengte van slechts 400 meter en verslaat daarmee Lukla Airport in Nepal. Om het geheel net even spannender te maken ligt de landingsbaan bij de rand van een klif. Goed, wie op vakantie naar Saba wil, moet er wat voor over hebben...

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Juancho E. Yrausquin Airport

Het Juancho E. Yrausquin Airport op Saba staat bekend als het vliegveld met de kortste commerciële landingsbaan ter wereld, slechts 400 meter lang. Deze extreem beperkte lengte, in combinatie met de ligging aan de rand van een steile klif die direct afloopt in de Caribische Zee, is de primaire gevarenfactor. Piloten moeten een uiterst precieze nadering uitvoeren en vrijwel direct na de landing volledig tot stilstand komen. De aanvliegroute vereist dat vliegtuigen laag over het water vliegen en een snelle bocht maken om de baan te kunnen benaderen, wat de complexiteit verder verhoogt. Er is absoluut geen ruimte voor fouten; een te lange landing resulteert direct in een val in zee.

Bijzondere feiten en historie

Dit kleine vliegveld is vernoemd naar Juancho Evertsz, een voormalig minister van Financiën van de Nederlandse Antillen. Het werd in 1963 geopend en staat sindsdien synoniem voor avontuurlijk vliegen. Door de unieke kenmerken is het vliegveld wereldberoemd onder luchtvaartliefhebbers en piloten. Vanwege de uitdagende omstandigheden mogen alleen specifieke, kleinere vliegtuigen (zoals de DHC-6 Twin Otter) hier landen, en alleen piloten die een speciale training en certificering hebben voltooid. Het is een testament aan menselijke inventiviteit en vliegvaardigheid dat dit vliegveld überhaupt operationeel is. Ondanks de reputatie zijn er, dankzij de strenge veiligheidsprotocollen en de expertise van de piloten, opmerkelijk weinig ernstige incidenten geweest.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers betekent een vlucht naar Juancho E. Yrausquin Airport een adembenemende, maar zeker ook spannende ervaring. De nadering over het turkooizen water, met de steile kliffen van Saba die snel dichterbij komen, is spectaculair. Tijdens de landing voelen passagiers de krachtige remmingen en de snelle vertraging op de zeer korte baan. Het is een moment dat bijblijft. Reizigers moeten er rekening mee houden dat grote commerciële vliegtuigen hier niet kunnen landen. Dit betekent vaak een overstap op Sint Maarten (Princess Juliana International Airport) naar een kleiner regionaal vliegtuig. Hoewel de vlucht zelf kort is, dragen de unieke aankomst en het feit dat je landt op 's werelds kortste baan bij aan een onvergetelijke start van een bezoek aan het prachtige en ongerepte eiland Saba.

3. Princess Juliana International Airport, Sint Maarten, Caribisch Nederland

Het tweede Nederlandse vliegveld dat best spannend is om naartoe te vliegen, is Princess Juliana International Airport op het Caribische eiland Sint Maarten. Bij het landen van het vliegtuig wordt er namelijk heel dicht over het strand van Maho Beach gevlogen om de korte landingsbaan, die net achter het strand ligt, te kunnen bereiken. De foto's en filmpjes van strandgangers die dit bijzondere moment vastgelegd hebben heb je misschien al eens voorbij zien komen. De voertuigen vliegen zo dicht langs het strand, dat je als vakantieganger bijna het idee hebt dat je het landingsgestel kunt aanraken. Kijk als strandganger echter wel uit: de luchtstroom uit de motoren kan namelijk ontzettend sterk zijn en je met brute kracht omver blazen. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Princess Juliana International Airport

Princess Juliana International Airport op Sint Maarten staat bekend om zijn unieke en spectaculaire aanvliegroute, wat tegelijkertijd de belangrijkste 'gevarenfactor' vormt. Om de landingsbaan te kunnen bereiken, die direct achter Maho Beach ligt, vliegen vliegtuigen – inclusief grote passagiersjets – extreem laag over het strand. Dit zorgt voor een adembenemend schouwspel voor strandgangers, die de indruk krijgen het landingsgestel bijna te kunnen aanraken. De ware uitdaging ligt echter in de krachtige jetblast (luchtstroom uit de motoren) die vrijkomt bij het opstijgen en, in mindere mate, bij het landen. Deze luchtstroom kan met brute kracht mensen, zand en zelfs voorwerpen omver blazen of de zee in slingeren, wat een aanzienlijk risico vormt voor onoplettende toeschouwers die te dicht bij de startbaan staan.

Bijzondere feiten en historie

Het vliegveld is vernoemd naar de Nederlandse prinses Juliana en werd oorspronkelijk geopend in 1942 als militair vliegveld. Na de Tweede Wereldoorlog werd het uitgebreid voor civiel gebruik en groeide het uit tot een belangrijke hub in het Caribisch gebied. Princess Juliana International Airport is wereldwijd beroemd geworden door de iconische foto's en video's van vliegtuigen die rakelings over het strand vliegen, waardoor het een van de meest gefotografeerde vliegvelden ter wereld is. Het is een populaire plek voor vliegtuigspotters en sensatiezoekers die de jetblast willen ervaren, hoewel waarschuwingsborden de gevaren duidelijk aangeven. Ondanks de spannende aanpak is de veiligheid van het vliegverkeer hier gewaarborgd door strikte procedures en de ervaring van de piloten die op deze route vliegen.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die naar Sint Maarten vliegen, is de landing een onvergetelijke belevenis die begint ver voordat het vliegtuig de grond raakt. Passagiers hebben vaak een spectaculair uitzicht op de stranden en de zee tijdens de nadering. Het landen zelf is soepel, maar de beleving van het vliegen over Maho Beach is uniek. Voor degenen die tijd doorbrengen op Maho Beach, biedt het vliegveld een constante bron van entertainment, maar het vereist ook extra waakzaamheid vanwege de jetblast. Toeschouwers moeten de waarschuwingsborden serieus nemen en een veilige afstand bewaren, vooral wanneer grote vliegtuigen opstijgen. Deze unieke interactie tussen strand en vliegveld draagt bij aan de levendige en avontuurlijke sfeer van Sint Maarten.

4. Gibraltar Airport, Brits overzees territorium

Een autoweg over een treinspoor is doodnormaal, maar eentje die een landingsbaan doorkruist? In Gibraltar is dat het geval en dat maakt dat de airport hier een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Het drukke verkeer wordt met stoplichten even stilgelegd zodra er een vliegtuig langs moet. Dat is overigens niet het enige wat dit vliegveld tot een spannende maakt. De landingsbaan wordt ook nog eens verlengd op het water en ligt tussen een rots en de stad, waardoor je te maken kunt hebben met een sterke wind. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Gibraltar Airport

De voornaamste 'gevarenfactor' van Gibraltar Airport is de unieke kruising van de start- en landingsbaan met een openbare weg, de Winston Churchill Avenue. Dit is een van de weinige plaatsen ter wereld waar druk autoverkeer, inclusief voetgangers, door stoplichten wordt stilgelegd om een vliegtuig te laten landen of opstijgen. Dit creëert een complexe logistieke uitdaging en potentieel gevaarlijke situatie als procedures niet strikt worden gevolgd. Daarnaast ligt de landingsbaan deels op drooggelegd land en is deze aan beide zijden omgeven door water, waardoor de piloot weinig marge heeft. De ligging tussen de iconische Rots van Gibraltar en de stad kan bovendien leiden tot onvoorspelbare en sterke windstromen, wat de landing verder bemoeilijkt.

Bijzondere feiten en historie

Gibraltar Airport heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de Tweede Wereldoorlog, toen het werd aangelegd als een noodvliegveld voor de Royal Air Force. De opmerkelijke situatie met de openbare weg ontstond simpelweg doordat er weinig ruimte was voor een vliegveld op de smalle strook land aan de voet van de Rots. Deze unieke kruising heeft het vliegveld tot een wereldwijde bezienswaardigheid gemaakt, waarbij toeristen vaak stoppen om te zien hoe een vliegtuig de weg blokkeert. Het is een fascinerend staaltje van stedelijke planning en luchtvaartlogistiek. Ondanks de ongebruikelijke opzet, heeft Gibraltar Airport een uitstekend veiligheidsrecord, dankzij strikte verkeersregels en de vaardigheid van de piloten.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Reizigers die Gibraltar Airport aandoen, ervaren een landing die direct in het hart van de stad plaatsvindt, met de imposante Rots van Gibraltar aan de ene kant en het stadsleven aan de andere. Het meest opvallende is de passage over de openbare weg; passagiers kunnen vanuit het vliegtuig de wachtende auto's en mensen zien. Voor weggebruikers betekent het dat ze rekening moeten houden met de sluiting van de weg wanneer er een vliegtuig aankomt of vertrekt, wat korte vertragingen kan veroorzaken. De aanwezigheid van wind kan de landing ruw maken, maar het uitzicht tijdens de aanpak op deze strategisch gelegen plek is spectaculair en maakt de reis des te gedenkwaardiger.

5. Madeira Airport, Portugal

Madeira is een schitterend eiland dat tot Portugal behoort, maar het landen op het eiland is best spannend. De landingsbaan bestaat namelijk uit een bijzondere constructie: een deel ervan steunt op pilaren in de Atlantische Oceaan. Dat is overigens niet hetgeen wat dit vliegveld maakt dat het op dit lijstje staat, de weersomstandigheden zijn de reden. Piloten hebben hier vaak te maken met een sterke wind door de hoogte en dat maakt het landen soms lastig. Dat weerhoudt vakantiegangers echter niet van het beleven van een geweldige tijd op het eiland. Madeira is een van de mooiste vakantiebestemmingen van Europa en een grote aanrader!

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Madeira Airport

Madeira Airport, ook wel Funchal Airport genoemd, staat op de lijst van gevaarlijke vliegvelden vanwege de uitdagende weersomstandigheden, met name de sterke en onvoorspelbare winden. Door de ligging van het eiland in de Atlantische Oceaan en de nabijheid van steile bergen, kunnen windvlagen plotseling van richting en intensiteit veranderen, zelfs op relatief lage hoogte. Dit maakt de nadering en landing extreem veeleisend voor piloten, die vaak snel moeten reageren op veranderende omstandigheden. Bovendien is de landingsbaan deels gebouwd op een reeks pilaren in de oceaan, een indrukwekkende constructie die weliswaar de baan verlengde, maar de blootstelling aan de wind vergroot.

Bijzondere feiten en historie

Madeira Airport werd oorspronkelijk geopend in 1964 met een relatief korte landingsbaan, wat bijdroeg aan de complexiteit van de landingen. Na een tragisch ongeval in 1977, waarbij een TAP Air Portugal vlucht van de baan raakte, werd besloten de veiligheid significant te verbeteren. Een van de meest opvallende aanpassingen was de verlenging van de landingsbaan in de jaren 2000. Dit gebeurde door een deel van de baan op enorme betonnen pilaren boven de oceaan te bouwen, een engineeringprestatie die zelfs prijzen heeft gewonnen. Deze uitbreiding maakte het mogelijk voor grotere vliegtuigen om te landen en vergrootte de veiligheidsmarges aanzienlijk, hoewel de winduitdaging bleef bestaan. De architectonisch indrukwekkende structuur is nu een kenmerk van het eiland.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Een vlucht naar Madeira Airport biedt reizigers een werkelijk schitterende aanblik van het groene eiland dat oprijst uit de oceaan, maar de landing zelf kan een spannende ervaring zijn. Passagiers kunnen de effecten van de wind voelen, wat kan leiden tot turbulentie tijdens de daling en zijwindcomponenten tijdens de laatste fase van de landing. Het is niet ongewoon dat een vliegtuig een doorstart moet maken als de omstandigheden niet optimaal zijn. Hoewel dit zenuwslopend kan zijn, is het een bewijs van de voorzichtigheid van de piloten die de veiligheid altijd vooropstellen. Ondanks deze uitdagingen blijft Madeira een extreem populaire vakantiebestemming, en de unieke landing draagt bij aan de onvergetelijke ervaring van een bezoek aan dit prachtige Portugese eiland.

Madeira Airport behoort tot de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld
© Unsplash, Julian Guttzeit

6. Paro International Airport, Bhutan

Wanneer slechts een handjevol piloten bevoegd zijn om hier te landen, dan weet je dat het tot de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld behoort. Paro International Airport in Bhutan ligt in de Himalaya en is omgeven door schitterende bergtoppen van wel 6000 meter die zorgen voor een spectaculair uitzicht, maar ook het vliegen moeilijk maken. Het vliegveld ligt op een hoogte van bijna 2300 meter in een diepe vallei en hier mag alleen overdag en bij goed weer gevlogen worden door de enkele piloten die hiervoor gediplomeerd zijn. Deze piloten moeten namelijk een draai van 45 graden zien te maken voor het landen om te voorkomen dat ze met de neus van het vliegtuig in het berggebied terecht komen. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Paro International Airport

Paro International Airport, de enige internationale luchthaven van Bhutan, staat bekend als een van de gevaarlijkste ter wereld vanwege de extreme geografische ligging. Het vliegveld ligt op bijna 2300 meter hoogte in een diepe vallei en is omringd door imposante bergtoppen die tot wel 5500 meter hoog reiken. Deze bergen creëren verraderlijke windstromen en beperken de aanvliegroutes tot een enkele, extreem smalle corridor. Piloten moeten een visuele nadering uitvoeren, waarbij ze een bocht van 45 graden moeten maken kort voor de landing om te voorkomen dat ze in het berggebied terechtkomen. Door deze omstandigheden mag er uitsluitend overdag en bij perfect zicht gevlogen worden.

Bijzondere feiten en historie

Vanwege de buitengewone complexiteit van het vliegveld zijn slechts een handvol piloten wereldwijd gecertificeerd om op Paro te landen. Het proces om deze certificering te behalen is uiterst rigoureus, inclusief uitgebreide simulator trainingen en praktijkvluchten met ervaren instructeurs. Voor lange tijd had slechts één luchtvaartmaatschappij, Drukair, het recht om naar Bhutan te vliegen, wat bijdroeg aan de exclusiviteit van het land. De landing op Paro wordt vaak omschreven als een van de meest spectaculaire ter wereld, met adembenemende uitzichten op de besneeuwde bergtoppen en traditionele kloosters die aan de rotswanden kleven. Het vliegveld fungeert als de primaire toegangspoort tot dit afgelegen en mystieke koninkrijk, wat de strategische en symbolische waarde benadrukt.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die Bhutan bezoeken, is de vlucht naar Paro Airport een onvergetelijk onderdeel van de reis. De aanblik van de majestueuze Himalaya vanuit de cabine, gevolgd door de dramatische daling in de vallei, is ronduit spectaculair. Hoewel de landing spannend kan zijn, kunnen passagiers gerust zijn dat alleen hoog opgeleide piloten de vluchten uitvoeren. De beperkingen qua vliegomstandigheden betekenen wel dat reizigers rekening moeten houden met mogelijke vertragingen of annuleringen bij slecht weer. Het is raadzaam om enige flexibiliteit in de reisplanning in te bouwen. De aankomst in Paro voelt als een bijzondere entree in een land dat bekend staat om zijn focus op Bruto Nationaal Geluk, en de vlucht zelf is een voorproefje van de unieke ervaringen die Bhutan te bieden heeft.

Paro International Airport in Bhutan behoort tot de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld waar slechts enkele piloten op mogen vliegen.
© Unsplash, Vineet Singh

7. Wellington International Airport, Nieuw-Zeeland

Nog een airport die bij de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld hoort vanwege de spannende landingsbaan, is Wellington International Airport in Nieuw-Zeeland. Niet alleen heeft het vliegveld een korte start- en landingsbaan, ook is er aan beide kanten water. Daarbij is Wellington een van de steden ter wereld waar het het meeste waait. De piloot moet daarom heel goed weten waar op te stijgen of te landen!

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Wellington International Airport

Wellington International Airport in Nieuw-Zeeland staat bekend om zijn uitdagende omstandigheden, voornamelijk door een combinatie van een relatief korte landingsbaan en de ligging in een van 's werelds winderigste steden. De landingsbaan is slechts 2.081 meter lang en heeft aan beide uiteinden direct water. Dit betekent dat er weinig ruimte is voor uitloop na de landing of bij een mislukte start. De stad Wellington ligt in een zeestraat tussen twee grote landmassa's, wat funnelt om constante en vaak zeer sterke winden te creëren. Deze winden kunnen plotseling van richting en intensiteit veranderen, wat een precieze en bekwame besturing van het vliegtuig vereist, vooral tijdens de aan- en afvliegroute.

Bijzondere feiten en historie

Het vliegveld van Wellington werd geopend in 1959 en is strategisch gelegen op een landengte die de haven van Wellington van de Cook Strait scheidt. De locatie is zeer compact, vandaar de beperkte lengte van de landingsbaan, die door de jaren heen diverse keren is verlengd om grotere vliegtuigen te kunnen accommoderen. Ondanks de uitdagingen heeft Wellington Airport een uitstekend veiligheidsrecord, wat getuigt van de professionele aanpak van zowel de luchtverkeersleiding als de piloten. Het vliegveld staat lokaal ook bekend om zijn futuristische architectuur, met een terminal die de bijnaam 'The Rock' heeft gekregen vanwege zijn ongebruikelijke, rotsachtige ontwerp. Het is een belangrijke binnenlandse hub en een cruciale verbinding voor het zuidelijke deel van het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die vliegen op Wellington International Airport, kan de aanpak en landing een dynamische ervaring zijn, vooral op winderige dagen. Passagiers kunnen turbulentie ervaren tijdens de daling, en de uiteindelijke landing kan aanvoelen als een scherpere, snellere beweging dan op andere luchthavens, gezien de korte baan. Hoewel dit voor sommigen een spannende ervaring kan zijn, is het een routineprocedure voor de ervaren piloten die op deze route vliegen. De unieke ligging biedt wel een fantastisch uitzicht op de stad, de heuvels en de omliggende baaien tijdens de aan- en afvlucht. Passagiers moeten er rekening mee houden dat extreme wind soms kan leiden tot vertragingen of omleidingen, maar dit draagt bij aan de veiligheidsprotocollen van het vliegveld.

8. Narsarsuaq Airport, Groenland

Het is een prachtige landing tussen talloze fjorden, maar ook een enge. Narsarsuaq Airport in Groenland behoort vanwege de landingsbaan die op ijs gebouwd is tot de gevaarlijkste vliegvelden in de wereld. Er kan een sterke wind opspelen en het as van de in de buurt gelegen vulkanen kan ook nog eens zorgen voor slecht zicht. Dat maakt dat de landing hier best riskant kan zijn. Het uitzicht blijft echter spectaculair... 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Narsarsuaq Airport

Narsarsuaq Airport in Groenland wordt als gevaarlijk beschouwd vanwege de afgelegen ligging, de omringende geografische elementen en de onvoorspelbare weersomstandigheden. Het vliegveld bevindt zich in het zuiden van Groenland en is ingeklemd tussen majestueuze fjorden en gletsjers, wat resulteert in verraderlijke windstromen en een beperkte aanvliegroute. De landingsbaan zelf is deels gebouwd op permafrost en kan gevoelig zijn voor verschuivingen. Daarbij kan de as van nabijgelegen vulkanen in IJsland, die af en toe uitbarsten, het zicht drastisch verminderen en apparatuur beïnvloeden. Dit alles maakt de landing en start in dit arctische gebied tot een complexe operatie.

Bijzondere feiten en historie

De oorsprong van Narsarsuaq Airport ligt in de Tweede Wereldoorlog, toen het in 1941 door de Verenigde Staten werd gebouwd als een militaire basis genaamd Bluie West One. Het diende als een cruciale tankstop voor vliegtuigen op weg naar Europa. Na de oorlog werd het een civiele luchthaven, maar de militaire erfenis is nog steeds zichtbaar. Het vliegveld speelt een vitale rol in de bevoorrading van de zuidelijke regio van Groenland en is een belangrijke toegangspoort voor toeristen die de spectaculaire natuur, zoals het ijskap en de fjorden, willen ervaren. Ondanks de uitdagingen staat het vliegveld bekend om zijn adembenemende uitzichten tijdens de landing, die door velen als een van de mooiste ter wereld wordt beschouwd.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Een vlucht naar Narsarsuaq Airport biedt reizigers een werkelijk unieke en onvergetelijke visuele ervaring. De daling tussen de imposante, ijzige fjorden is spectaculair en geeft een gevoel van aankomen in een ongerepte wildernis. Echter, passagiers moeten wel rekening houden met de mogelijkheid van turbulentie door de sterke winden en de kans op vertragingen of annuleringen als gevolg van slecht weer of vulkanische as. Flexibiliteit in de reisplanning is daarom cruciaal wanneer je naar Groenland reist. Ondanks de uitdagingen, voegt de landing in Narsarsuaq een extra dimensie toe aan de avontuurlijke reis naar dit indrukwekkende arctische landschap.

9. Gustaf III Airport, Saint Barthémely, Frans Caraïben

Een vliegveld waar enkel kleine vliegtuigen kunnen landen, behoort zeker tot de meest spannende. Gustaf III Airport op het Franse eiland Saint Barthélemy in het Caribisch gebied heeft een landingsbaan met een lengte van slechts 640 meter. Die ligt tussen de zee en de bergen en dat maakt landen en opstijgen hier best een opgave. Het vliegveld is vooral geschikt voor kleine vliegtuigen met maximaal 20 passagiers en zelfs voor die vliegtuigen is het best riskant. Gelukkig hebben de meeste vakantiegangers die dit eiland bezoeken een privé vliegtuig en piloot. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Gustaf III Airport

Gustaf III Airport op het Franse eiland Saint Barthélemy (St. Barth) is berucht om zijn extreem korte landingsbaan en de uitdagende geografische ligging. De baan is slechts 640 meter lang en ligt ingeklemd tussen een steile heuvelrug aan de ene kant en het turquoise water van de Caribische Zee aan de andere kant. Piloten die hier landen, moeten een scherpe daling uitvoeren over een heuvel, waarbij ze vaak rakelings over een rotonde en een strand scheren. De heuvel dicteert een zeer steile aanvliegroute, en de korte baan laat weinig tot geen ruimte voor fouten. De afwezigheid van een instrumentlandingssysteem (ILS) betekent dat piloten volledig afhankelijk zijn van visuele aanwijzingen.

Bijzondere feiten en historie

Het vliegveld is vernoemd naar koning Gustav III van Zweden, die Saint Barthélemy in de 18e eeuw bezat. Het is voornamelijk gericht op het luxe toerisme en ontvangt voornamelijk kleine propellervliegtuigen en privéjets met maximaal ongeveer 20 passagiers. Commerciële straalvliegtuigen kunnen hier niet landen. De spectaculaire nadering en landing zijn wereldberoemd geworden via talloze video's die de krappe omstandigheden en de vaardigheid van de piloten tonen. Het is een van de weinige vliegvelden waar het publiek zo dicht bij de actie kan komen, vergelijkbaar met Maho Beach op Sint Maarten, zij het op kleinere schaal. Ondanks de uitdagingen is het vliegveld cruciaal voor de economie van het eiland en staat het bekend om zijn efficiëntie voor de nichemarkt die het bedient.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die naar Saint Barthélemy vliegen, is de aankomst op Gustaf III Airport een onvergetelijke en adrenalineverhogende ervaring. De daling over de heuvel en de snelle, abrupte landing op de korte baan zorgen voor een voelbare sensatie in het vliegtuig. Hoewel de vluchten per definitie met kleinere vliegtuigen plaatsvinden, voegen de spectaculaire uitzichten op de azuurblauwe zee en de groene heuvels een extra dimensie toe aan de reis. Passagiers moeten er rekening mee houden dat een directe vlucht vanuit grotere luchthavens vaak niet mogelijk is, wat een overstap op nabijgelegen eilanden zoals Sint Maarten of Puerto Rico noodzakelijk maakt. De unieke landing is een perfecte introductie tot de exclusiviteit en het avontuurlijke karakter van Saint Barthélemy.

10. Courchevel Altiport, Frankrijk

We sluiten dit rijtje af met niet alleen een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld, maar ook een van de meest bijzondere. Courchevel Airport ligt namelijk midden in een skigebied in de Franse Alpen en daarmee is de landing en stijging behoorlijk indrukwekkend! De airport ligt op een hoogte van zo'n 2000 meter en gelegen tussen bergen en dalen, is de baan ook nog eens behoorlijk steil (18,5% helling) én kort met een lengte van 525 meter. Allemaal factoren die vliegen op dit vliegveld in Frankrijk best wel spannend maakt. 

De belangrijkste 'gevarenfactor' van Courchevel Airport

Courchevel Altiport in de Franse Alpen is een van de meest unieke en gevaarlijke vliegvelden ter wereld, voornamelijk door zijn ligging midden in een skigebied en de extreme kenmerken van de landingsbaan. De landingsbaan is slechts 525 meter lang en heeft een ongelooflijke helling van 18,5%. Dit betekent dat vliegtuigen bergopwaarts moeten landen om te vertragen en bergafwaarts moeten opstijgen om voldoende snelheid te genereren. De baan heeft geen instrumentlandingssysteem (ILS), en de aan- en afvluchtroutes zijn zeer complex, omringd door hoge bergtoppen en diepe dalen. Dit vereist dat piloten volledig visueel vliegen, waarbij ze rekening moeten houden met onvoorspelbare bergwinden en snel veranderende weersomstandigheden, waaronder sneeuw en mist.

Bijzondere feiten en historie

Courchevel Altiport werd beroemd door zijn verschijning in de James Bond-film "Tomorrow Never Dies", wat de avontuurlijke reputatie verder versterkte. Het vliegveld werd in 1961 geopend en is sindsdien een cruciale toegangspoort voor het luxe skiresort Courchevel. Het is een van de weinige vliegvelden ter wereld waar landingsrechten zeer beperkt zijn en alleen speciaal getrainde piloten met de juiste certificering mogen vliegen. Meestal zijn dit kleine propellervliegtuigen en helikopters, vaak met ski's in plaats van wielen in de winter. De 'altiport' is een technisch wonder en een symbool van de Alpenluchtvaart, waarbij precisie en vaardigheid van de piloten van het hoogste belang zijn.

Wat is de impact op reizigers bij dit vliegveld?

Voor reizigers die Courchevel Altiport aandoen, is de vlucht en landing een absoluut onvergetelijke ervaring. Vanuit de lucht hebben passagiers een spectaculair uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen en de skipistes. De landing zelf voelt bijzonder door de abrupte daling en de hellende baan, die het gevoel geeft van landen op een skischans. Dit kan spannend zijn, maar de ervaring van landen direct in het hart van een wereldberoemd skigebied is ongeëvenaard. Passagiers moeten er rekening mee houden dat vluchten sterk afhankelijk zijn van de weersomstandigheden; mist of zware sneeuwval kunnen leiden tot vertragingen of annuleringen. Echter, de unieke charme en het gemak van aankomen direct op de pistes maken het voor velen de moeite waard.

Enne., kleine disclaimer.. Geen zorgen na het lezen van dit artikel. Dat deze vliegvelden als 'gevaarlijk' worden beschouwd, betekent niet dat er automatisch ook vaak ongelukken gebeuren. Je kunt dus gewoon voor je volgende vakantie in het vliegtuig stappen, hoor. ;-)

Veelgestelde vragen over gevaarlijke vliegvelden

Waarom worden sommige vliegvelden als gevaarlijk beschouwd?

Vliegvelden worden als gevaarlijk bestempeld om verschillende redenen. Dit kan komen door extreem korte start- en landingsbanen, onvoorspelbare en snel omslaande weersomstandigheden (zoals sterke wind of mist), de geografische ligging (bijvoorbeeld in bergachtig terrein, aan een klifrand, of met obstakels zoals water of wegen direct naast de baan), of een combinatie van deze factoren.

Betekent 'gevaarlijk' dat er veel ongelukken gebeuren op deze vliegvelden?

Nee, dat is een veelvoorkomend misverstand. Hoewel deze vliegvelden extra uitdagend zijn voor piloten, betekent dit niet automatisch dat er vaker ongelukken plaatsvinden. De veiligheid van de luchtvaart is extreem hoog, en piloten die op deze locaties vliegen, zijn speciaal getraind en gecertificeerd voor de specifieke omstandigheden. De risico's worden geminimaliseerd door strenge procedures, geavanceerde technologie en de uitzonderlijke vaardigheden van de vliegers.

Zijn er speciale eisen voor piloten die op deze vliegvelden landen?

Jazeker. Piloten die op de meest uitdagende vliegvelden ter wereld vliegen, zoals Paro International Airport in Bhutan, moeten vaak speciale trainingen volgen en specifieke certificeringen behalen. Dit zorgt ervoor dat alleen de meest ervaren en bekwame piloten met de nodige kennis van het terrein en de weersomstandigheden de vluchten mogen uitvoeren. Soms is slechts een handjevol piloten wereldwijd bevoegd om op dergelijke locaties te landen.

Welke Nederlandse vliegvelden staan bekend als 'gevaarlijk' en waarom?

Nederland kent twee vliegvelden in Caribisch Nederland die op de lijst van 'gevaarlijke' vliegvelden staan. Ten eerste Juancho E. Yrausquin Airport op Saba, vanwege de extreem korte landingsbaan (slechts 400 meter) die aan de rand van een klif ligt. Ten tweede Princess Juliana International Airport op Sint Maarten, waar vliegtuigen bij de landing zeer laag over het populaire Maho Beach vliegen om de korte landingsbaan direct achter het strand te kunnen bereiken. Dit laatste is spectaculair voor strandgangers, maar de krachtige luchtstroom van de motoren kan gevaarlijk zijn.

Kan ik mijn reis plannen naar deze 'gevaarlijke' bestemmingen zonder zorgen?

Ja, absoluut. De luchtvaartindustrie is extreem veilig gereguleerd. Ondanks de uitdagingen die deze vliegvelden bieden, worden er geen compromissen gesloten op het gebied van veiligheid. Als je van plan bent naar een van deze bestemmingen te reizen, kun je gerust zijn dat de veiligheid van passagiers altijd de hoogste prioriteit heeft. De 'gevaarlijke' classificatie verwijst meer naar de technische eisen die aan piloten en vliegtuigen worden gesteld, dan aan een verhoogd risico voor passagiers.

Marlous

Over Marlous

Marlous is tijdens haar vakantie al bezig met waar en wanneer haar volgende reis plaats gaat vinden. Ze heeft ontzettend veel bestemmingen mogen ontdekken, maar tijdens het afvinken wordt haar bucket list alleen maar langer. De vraag wat de mooiste bestemming ter wereld is, vindt ze onmogelijk te beantwoorden. De wereld is geweldig!